#ТижденьПодяки: У суспільстві немає спротиву євангельській істині, як десятки років тому

Розповідає Михайло Паночко, старший єпископ Української церкви християн віри євангельської.
Які є результати суспільної та соціальної діяльності українських протестантів у 2018-2019 роках?
Якщо врахувати день, коли ми всі спільно дякували в центрі Києва, в центрі України, і це такий великий знак про те, що віруючі люди, які пізнали Бога всім серцем і об’єдналися однією ідею – дякувати Тому, Хто нас створив, полюбив, Хто за нас дбає, Хто про нас турбується і благословляє кожен день, то, дивлячись на життя, яке бурлить в Україні останній рік, ми бачимо великі зміни.
Перша зміна, яку я вважаю наслідком нашої щирої вдячності не тільки нас, в Києві на Хрещатику, а і по Україні тисячі громад дякують, вірять, що ці всі блага є від Бога, то Україна цього року зібрала рекордний врожай, більше 72 млн. тонн зерна. Декілька років назад було 55, то це було дуже багато, а цього року 72 і це ще не межа. То це свідчить про те, що ми є з хлібом і до хліба. Це те ж є велике благословення. Особливо видно в Ізраїлі, коли вони ходили правильно перед Богом, то Він посилав дощ ранній і дощ пізній.
У суспільному життя що змінилося? Ми побачили, що люди почали тягнутися до правди, більш уважно ставитися до Слова. Не скажу, що це тотально, масово, але ми бачимо, що більше людей приходить до Бога в нашу церкву, яку я очолюю. Бачу зацікавленість людей різного соціального статусу: політологів, політиків, різного рівня депутатів. Тобто, немає такого спротиву євангельській істині, як це було десятки років тому. Змінюють своє думки деякі християнські конфесії, які завжди скоса дивилися, ну і до нині ще, можливо, дивляться на нас, на євангельські церкви, як на ніби щось чуже. Я бачу процес змін, особисто знаю священників, які поміняли свої думки, побачили, що ми можемо бути партнерами в добрих справах, в розбудові країни, в соціальній роботі, можемо співпрацювати в питанні праці з діточками. Тобто поле діяльності прекрасне, чудове, аби була добра воля, як кажуть у народі.
Тобто я бачу позитиви в усіх сферах і хочеться ще більше дякувати Богу.
Ну, і між євангельськими спільнотами є не аж такі дуже гарячі відносини, але порівняно з минулими часами, я бачу в цьому є успіх, є прогрес. Крок за кроком ми починаємо розуміти одне одного, хочемо співпрацювати, не цураємось, не дивимось, як на щось чуже. І це дуже важливо, що Ісус став центром євангельських церков, Ісус є центром православних церков, мав би бути і центром католицьких церков. Тобто, є у нас потужна ідея, яку треба щораз більше і більше доносити, рекламувати, проповідувати і говорити, що єдина надія для християн – це Він, це Господь, це Ісус. Що Він є джерелом благословень, джерелом успіху, джерелом нашого особистого щастя і добробуту.
Якою є конфесійна динаміка українських протестантів за цей час: приріст чи втрата членства, активність у служінні, розбудова церковної інфраструктури?
На початку, в 1990-му році, коли ми відновили братство, яке було скасовано за часів Сталіна, ми починали з 400 громад. 1998 року нас було вже 800 громад. На сьогоднішній день ми маємо вже більше 1700. Тобто є динаміка росту в нас. І щороку ми виростаємо від 25 до 30-40 церков.
Минулий рік був рекордний, ми зросли на 55 церков. Це пов’язано з тим, що ми почали роботу в Західній Європі, стали відкривати церкви за кордоном, шукаємо наших людей, які виїхали на заробітки. Ми робимо з них ядро по 5-10 віруючих, і вони починають працювати серед людей, яких вони знають, наших заробітчан. А їх мільйони. І ці люди там, на чужині, хочуть почути Слово Боже, хочуть мати спільність із середовищем своєї нації. То тільки в Іспанії ми відкрили вже таких 12 громад. У Польщі активізували роботу, Чехії, Бельгії, Німеччини, в Італії зараз працюємо. В цілому народилося десь 30 громад, десь по 25-40 осіб у громаді, десь більше, до 120-140 осіб.
Є проект відкриття нових церков в Україні, де кожна область планує, скільки вона може, вимірюючи свої можливості і ресурси. То ми так приблизно від 25 до 40 церков плануємо відкрити в рік, тобто від 4000 до 5000 людей ми хрестимо в рік. Це невелика кількість, як для мене, але воно дає ріст, незважаючи на те, що відпадають через високу смертність, також міграція косить, але все одно йдемо в плюсі.
І особливо активну працю ми розпочали і вона йде успішно по всіх областях України – це літні дитячі табори. Приблизно охоплено від 90 до 100 тисяч дітей, в усіх 25 областях. Є підготовлені команди, особливо молодь, які пройшли навчання, мають свою програму, мають свої інструменти і роблять гарний такий і відпочинок, і навчання, і знайомство діток із початками біблійних цінностей. В жодній області не було спротиву. В деяких областях ревнували інші конфесії, це їх підштовхує, вони і собі хочуть робити. Хай Бог благословить, ми готові допомогти, бо дітьми в принципі літом ніхто не займається, крім батьків, якщо десь повезуть, а ось так спільно — то це великий фронт роботи не тільки для нашої церкви, але для всіх євангельських церков – посіяти в дитячі душі чисте, добірне євангельське слово. І через десятки років ми побачимо іншу націю, якщо взяти в великому масштабі.
Чи змінилося ставлення суспільства до протестантів за цей час? Якщо змінилося, то в який бік?
Два роки тому ми робили перше соціологічне дослідження про ставлення до євангельських протестантських громад: знають чи не знають, поважають чи не поважають, яку оцінку дають. Порівняно із минулими роками, відсоток довіри і знайомства зростає.
Хотілось би зі свого досвіду сказати. Спілкуючись із людьми вищого рангу, такими, як колишні прем’єр-міністри, чинні і колишні депутати, політологи та інші, я роблю висновок, що є зацікавленість. На одному із молитовних сніданків особливо гарно сказав мер міста Львова Андрій Садовий в присутності інших служителів церков про те, що велика вдячність братам-протестантів за їхню титанічну працю, яку вони роблять: це проведення молитовних сніданків, це соціальна робота, це праця в різних-різних-різних напрямках, волонтерські роботи. Що більше вони пізнають, що доброго ми робимо для суспільства, то більше в них відкривається серце і змінюється їхнє бачення і думки. А особливо, коли мудрі люди починають аналізувати розвиток країн. Які країни розвинуті? З якою конфесією? І виявляється, що в десятку найбільш розвинутих країн входять більшість протестантських країн. Там, де на біблійних засадах побудували бізнес, побудували законодавчий фундамент країни, відносини. І ми туди хочемо йти, в Європу, а мало хто з простих людей знає, хто побудував Європу.
Рекомендовані публікації

2 Пет. 1:20, 21
1 Пет. 1:2
Він справедливий і святий, милостивий і добрий, повільний на гнів і сповнений постійної любові та вірності.
Якості та сили, що проявилися в Сині та Святому Дусі також є якостями та силами Отця.

1 Кор. 15:3, 4; 2 Кор. 3:18; 5:17-19; Флп. 2:5-11; Кол. 1:15-19; Євр. 2:9-18; 8:1, 2

16:7-13; Дії 1:8; 5:3; 10:38; Рим. 5:5; 1 Кор. 12:7-11; 2 Кор. 3:18; 2 Пет. 1:21



20-22; 2 Кор. 5:14, 15, 19-21; Флп. 2:6-11; Кол. 2:15; 1 Петр. 2:21, 22; 1 Ів. 2:2; 4:10


Єф. 1:22, 23; 2:19-22; 3:8-11; 5:23-27; Кол. 1:17, 18; 1 Пет. 2:9
Ця місія проголошення істини символічно представлена трьома ангелами в 14 розділі книги Об’явлення. За часом ця місія збігається з судом, який відбувається на небесах, і результатом її є покаяння і виправлення людей. Кожен віруючий покликаний особисто брати участь в цьому загальному свідоцтві.

Завдяки відкриттю, яке нам дав Ісус Христос у Святому Письмі, ми маємо одну і ту ж віру і надію, одне і те ж прагнення служити всьому людству. Джерелом такої єдності є триєдиний Бог, Який прийняв нас як Своїх дітей.

2 Кор. 5:16, 17; Гал. 3:27-29; Єф. 2:13-16; 4:3-6, 11-16; Кол. 3:10-15
Хрещення здійснюється зануренням у воду, і до нього допускаються ті, хто має віру в Ісуса і засвідчив про каяття в гріхах. Хрещенню передують вивчення Святого Писання і прийняття його вчення.


Деякі члени Церкви покликані Богом і наділені дарами Святого Духа, щоб працювати в Церкві як пастори, євангелисти і вчителі. Їх робота особливо необхідна для підготовки членів Церкви до служіння, для досягнення Церквою духовної зрілості і для забезпечення єдності у вірі і пізнанні Бога. Коли члени Церкви використовують ці духовні дари як вірні служителі всілякої Божої благодаті, Церква захищена від руйнівного впливу єретичних вчень, зростає в Бозі та зміцнюється у вірі і любові.
Її праці являються пророчим авторитетом і служать для Церкви потіхою, керівництвом, настановою і викриттям. В цих працях також чітко визначено, що Біблія є мірилом для будь-якого вчення і досвіду.

Субота – це день радісного спілкування з Богом і один з одним. Це символ нашого спасіння у Христі, знак нашого освячення, нашої вірності та передчуття нашого вічного майбутнього життя в Царстві Божому. Субота – це постійний Божий символ вічного завіту між Ним і Його народом. Радісне проведення цього святого часу від вечора до вечора, від заходу до заходу є урочистий спогад звершеного Богом творіння і викуплення.
Єз. 20:12, 20; Мф. 12:1-12; Мк. 1:32; Лк. 4:16; Євр. 4:1-11
Коли ж Христос – Життя наше – з’явиться, то воскреслі та ті, що залишилися живими, праведники відтвореними і прославленими будуть піднесені назустріч своєму Господу. Друге воскресіння, воскресіння нечестивих, відбудеться тисячу років потому.


Велика боротьба закінчиться, а з її закінченням назавжди зникне гріх. Усе, що існує – жива і нежива природа – буде свідчити, що Бог є любов, і Він буде панувати на віки віків. Амінь.


1 Кор. 9:9-14; 2 Кор. 8:1-15; 9:7
2 Кор. 6:14-7:1; 10:5; Єф. 5:1-21; Флп. 2:4; 4:8; 1 Тим. 2:9, 10; Тит. 2:11, 12; 1 Пет. 3:1-4;
1 Ів. 2:6; 3 Ів. 2
Мк. 10:11, 12; Ів. 2:1-11; 1 Кор. 7:7, 10, 11; 2 Кор. 6:14; Єф. 5:21-33; 6:1-4
Мк. 10:11, 12; Ів. 2:1-11; 1 Кор. 7:7, 10, 11; 2 Кор. 6:14; Єф. 5:21-33; 6:1-4

2 Сол. 1:7-10; 2:8; 2 Тим. 3:1-5; Тит. 2:13; Євр. 9:28; Об'яв. 1:7; 14:14-20; 19:11-21